Oleh: Mazlan Syafie
BARU-BARU ini, sebuah gambar yang tersebar di media sosial telah menimbulkan kekeliruan apabila dikaitkan dengan persembahan penyanyi terkenal Malaysia, Siti Nurhaliza, yang kononnya diadakan di sebuah gereja.
Namun, hakikatnya tempat yang dimaksudkan itu bukanlah gereja, sebaliknya ia adalah salah satu mercu tanda akademik terulung di Malaysia—Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam (ISTAC), yang terletak di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).
ISTAC merupakan pusat pengajian tinggi yang memberi tumpuan kepada kajian falsafah, tamadun, sejarah dan warisan Islam. Ia ditubuhkan dengan matlamat untuk menjadi pusat pemikiran dan pendidikan Islam yang menghubungkan ilmu pengetahuan dengan tamadun-tamadun dunia, terutama dalam konteks Islam.
Bangunan ISTAC yang megah dan penuh dengan perlambangan intelektual Islam ini menjadi tumpuan perhatian bukan sahaja dari segi fungsi akademiknya, tetapi juga kerana seni binanya yang luar biasa indah dan tersendiri.
Keunikan ISTAC terletak pada reka bentuk seni bina yang memukau dan penuh dengan perlambangan sejarah. Dewan dalam bangunan ISTAC yang menimbulkan kekeliruan ini sebenarnya diilhamkan oleh Tan Sri Profesor Dr. Syed Muhammad Naquib al-Attas, seorang cendekiawan Islam yang terkenal di peringkat antarabangsa.
Seni bina ISTAC mengambil acuan daripada seni bina Cordoba dan Andalusia, yang suatu ketika dahulu merupakan pusat kecemerlangan Islam di Sepanyol. Cordoba, sebuah bandar yang terkenal sebagai pusat pendidikan dan seni Islam semasa zaman kegemilangan Islam, telah memberikan inspirasi besar kepada Dr. Syed Naquib dalam mereka bentuk ISTAC.
Pada zaman tersebut, seni bina Islam berkembang pesat dan melahirkan struktur-struktur yang hebat seperti Masjid Cordoba, yang dikenali dengan lengkungan-lengkungan indah dan ruang yang luas. Inspirasi ini dibawa ke Malaysia melalui pembinaan ISTAC, di mana unsur-unsur seni bina Andalusia dimasukkan dalam reka bentuk dewan utama bangunan tersebut.
Gambar yang tersebar di media sosial itu menunjukkan dewan utama ISTAC, sebuah ruang yang sering digunakan untuk acara-acara akademik, termasuklah syarahan, seminar, dan perbincangan intelektual. Struktur dewan ini mempunyai lengkungan-lengkungan yang besar, arkad yang menghiasi dinding, serta reka bentuk siling yang penuh dengan kehalusan seni bina klasik.
Disebabkan bentuk dan gaya reka bentuk ini, ramai yang menyangka bahawa ia adalah gereja. Hakikatnya, ruangan ini direka dengan pengaruh kuat seni bina Islam Andalusia, di mana unsur-unsur yang terdapat dalam masjid Cordoba diterapkan untuk mewujudkan suasana akademik yang tenang, tetapi tetap megah dan bermaruah. Perkara yang menjadi punca utama kekeliruan adalah kerana banyak gereja di Eropah juga mengadaptasi seni bina yang hampir sama, dengan lengkungan besar dan susunan arkad yang panjang.
Penubuhan ISTAC merupakan hasil visi besar Tan Sri Profesor Dr Syed Muhammad Naquib al-Attas yang ingin menjadikan Malaysia sebagai pusat pemikiran dan pendidikan Islam bertaraf dunia. Beliau berpendapat bahawa umat Islam harus kembali kepada kegemilangan intelektual yang pernah dinikmati oleh tamadun Islam terdahulu, seperti yang berlaku di Andalusia, Sepanyol.
Oleh itu, bangunan ISTAC dibina bukan sahaja sebagai sebuah pusat pendidikan, tetapi sebagai simbol kebangkitan semula tamadun Islam dalam dunia moden. Selain daripada inspirasi seni bina Andalusia, ISTAC juga mencerminkan ciri-ciri kemelayuan yang disesuaikan dalam reka bentuknya. Gabungan antara warisan Islam dan Melayu ini menjadikan ISTAC sebuah bangunan yang tidak hanya menonjolkan keindahan fizikal, tetapi juga nilai-nilai keilmuan dan falsafah yang tinggi.
Apa yang membuatkan ISTAC begitu menakjubkan bukan sekadar keindahan seni binanya, tetapi falsafah mendalam yang tersembunyi di sebalik reka bentuk tersebut. Tan Sri Dr Syed Muhammad Naquib al-Attas bukan sahaja seorang arkitek dari segi seni bina, tetapi juga seorang ahli falsafah yang terkemuka dalam ilmu tasawuf dan falsafah Islam.
Setiap ruang dan sudut dalam ISTAC membawa makna simbolik yang mencerminkan prinsip-prinsip tasawuf—jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah melalui penyucian jiwa. Sebagai contoh, penataan ruang dalam ISTAC mempunyai susunan yang mengingatkan kita kepada “perjalanan hidup” seorang insan Muslim yang melalui proses tazkiyah (penyucian) menuju kepada Allah. Dari pintu masuk, dewan utama melambangkan “langkah awal” menuju ilmu, manakala arkad panjang yang mengelilingi bangunan seakan-akan mengingatkan kita kepada perjalanan jiwa yang panjang dan penuh cabaran. Ini membawa kepada satu mesej mendalam: keilmuan bukan hanya soal pengisian minda, tetapi juga tentang penyucian hati dan jiwa. Keilmuan dalam Islam adalah satu proses yang menyeluruh—dari hati, minda, hingga amalan.
Menariknya, walaupun ISTAC menggabungkan unsur tradisional dan sejarah, bangunan ini sebenarnya mempunyai ciri-ciri yang mesra alam dan mendahului zamannya. Salah satu aspek yang paling mengagumkan ialah penggunaan pencahayaan semula jadi melalui tingkap-tingkap tinggi dan arkad yang membolehkan cahaya matahari masuk ke dalam ruang bangunan. Hal ini mengurangkan kebergantungan kepada elektrik pada waktu siang dan menjadikan bangunan ini lebih lestari dari segi penggunaan tenaga. Selain itu, siling yang tinggi dan ruang terbuka di ISTAC bukan sahaja memberikan kesan visual yang menakjubkan, tetapi juga berfungsi untuk meningkatkan aliran udara. Ini memastikan ruang dalam bangunan tetap sejuk tanpa memerlukan penggunaan penghawa dingin yang berlebihan—satu reka bentuk yang cukup maju pada zamannya.
ISTAC bukan hanya mengagumkan dari sudut seni bina, tetapi juga dari segi koleksi khazanah ilmu yang disimpan di dalamnya. Bangunan ini menempatkan ribuan manuskrip Islam yang jarang ditemui di tempat lain. Salah satu koleksi paling berharga di ISTAC ialah manuskrip-manuskrip kuno yang menceritakan tentang zaman kegemilangan Andalusia, di mana Islam berkembang sebagai sebuah tamadun yang unggul dalam bidang ilmu, seni, dan falsafah. Antara koleksi yang paling mengagumkan ialah manuskrip asli karya Ibnu Rushd, Al-Farabi, dan Al-Ghazali, tiga ilmuwan agung yang mencorakkan pemikiran Islam pada zaman keemasan. Dengan adanya khazanah ilmu ini, ISTAC bukan sahaja menjadi pusat pendidikan, tetapi juga menjadi “penjaga” kepada warisan intelektual Islam.
Salah satu bahagian unik di ISTAC ialah tumpuan khusus kepada kajian tamadun Melayu Islam. Ruang ini dikhaskan untuk penyelidikan dan kajian mendalam tentang sejarah, kebudayaan, dan pemikiran umat Islam di Alam Melayu, dari zaman Kesultanan Melaka hingga ke hari ini. Ini mencerminkan peranan penting ISTAC dalam memartabatkan warisan Islam di Nusantara, sambil menghubungkannya dengan dunia Islam yang lebih luas. Dengan ini, ISTAC bukan sahaja melihat ke Barat (Andalusia) untuk inspirasi, tetapi juga ke Timur, iaitu Alam Melayu yang kaya dengan sejarah Islam yang berusia ratusan tahun.
Sebagai sebuah institusi akademik, ISTAC tidak sekadar berfungsi sebagai tempat untuk menyampaikan ilmu pengetahuan, tetapi juga sebagai pusat penyelidikan dan perbincangan ilmiah. Ramai cendekiawan dari seluruh dunia datang ke ISTAC untuk berkongsi ilmu dan bertukar pendapat mengenai pelbagai topik, termasuklah falsafah Islam, tamadun, sejarah, dan sains. Dalam ruang dewan yang menakjubkan ini, pelbagai seminar dan acara intelektual diadakan, yang menyumbang kepada pengembangan ilmu pengetahuan Islam secara menyeluruh.
ISTAC juga menjadi simbol kepada perpaduan antara kecemerlangan seni dan intelektualisme Islam. Ruang dalamannya dihiasi dengan arkad yang tinggi, panel kayu yang diukir dengan halus, serta siling yang mempunyai corak geometri yang rumit, kesemuanya mencerminkan keindahan seni Islam klasik. Namun, setiap unsur seni bina ini bukan sekadar hiasan semata-mata. Setiap lengkungan, tiang, dan ukiran mempunyai makna simbolik yang merujuk kepada aspek-aspek tertentu dalam tamadun Islam. Sebagai contoh, lengkungan yang mengelilingi dewan melambangkan konsep perpaduan dalam Islam, di mana segala ilmu pengetahuan datang daripada satu sumber—Allah SWT. Begitu juga dengan corak geometri pada siling, yang menggambarkan ketidakterbatasan dan keteraturan alam semesta, satu konsep yang sering dikaitkan dengan kebesaran ciptaan Allah.
MasyaAllah, segala puji bagi Allah yang telah mengurniakan manusia akal dan kebijaksanaan untuk mencipta bangunan yang begitu indah dan sarat dengan makna seperti ISTAC. Salah faham yang berlaku baru-baru ini adalah bukti betapa hebatnya pengaruh seni bina ISTAC sehingga ia disalah anggap sebagai gereja. Namun, setelah difahami konteks sebenar, kita dapat melihat bahawa ISTAC adalah lambang kepada kecemerlangan tamadun Islam dan keupayaan manusia untuk mencipta seni bina yang menyentuh jiwa dan minda.
Akhir kata, marilah kita sama-sama mengagumi kehebatan ciptaan manusia yang diilhamkan oleh Allah, dan menghargai usaha-usaha ke arah memartabatkan tamadun Islam di Malaysia dan dunia. ISTAC bukan sekadar sebuah bangunan, tetapi ia adalah penjelmaan fizikal daripada cita-cita murni untuk menghidupkan semula kegemilangan ilmu dan tamadun Islam dalam era moden. Semoga ISTAC terus menjadi sumber inspirasi dan pusat kecemerlangan ilmu untuk generasi akan datang, insya-Allah.
Telegram: https://t.me/nasionaldaily
TikTok: https://www.tiktok.com/@nasionaldaily?_t=8kyR2clR7Mv&_r=1
Iklan: admin@nasionaldaily.com / sales@nasionaldaily.com / 010-894 2252