BERITA UTAMA

Manusia hina agama dan bangsa patut diajar

DALAM sehari dua ni galak pula pihak-pihak tertentu mempermainkan agama dan bangsa sendiri. Ada kes orang bukan agama dianutinya menghina agama lain. Ada kes bangsa sendiri hina adat, budaya dan agama sendiri.

Semuanya dilakukan semata-mata kerana nak melariskan perniagaan. Seolah tidak ada cara lain yang lebih sopan dan beradab untuk tarik minat orang ramai tahu dan beli produk mereka.

Nama Allah juga digunakan mereka secara halus dan budaya bangsa juga dijadikan bahan lawak sebagai strategi pemasaran.

Pak Dee geleng kepala lihat perangai dan sikap manusia sedemikian. Mereka langsung tidak terfikir kesan daripada perbuatan itu. Mereka seperti seronok menggunakan sentimen kebencian, kemarahan orang ramai sebagai pelaris.

Tak apa orang marah pun, janji produk aku laris atau laku. Barangkali itu yang mereka fikirkan. Ini yang membuatkan Pak Dee berasa hairan dengan manusia seperti ini.

Soal menyalahgunakan kalimah Allah, bukan sekali berlaku. Dan, bukan seorang dua dikenakan tindakan undang-undang, tapi masih ada yang melakukannya lagi. Seolah hukuman dikenakan kepada orang lain, tidak mendatangkan kesan kepada mereka.

Begitu juga soal menghina bangsa sendiri. Bukan sekali dua kumpulan tidak ada otak ini lakukan, hampir setiap tahun terutama menjelang Hari Raya mereka cetuskan dengan idea gila.

Bila netizen marah. Bila pihak berkuasa bersuara, mereka menunjukkan rasa ‘kesal’, lalu minta maaf. Siap dengan lakonan muka sedih, menangis kononnya insaf dan menyesal. Tetapi, masa akan datang buat lagi. Bila orang tegur, minta maaf lagi.

Mujurlah rakyat Malaysia dan penguatkuasa di negara ini jenis baik hati. Pesalah minta maaf saja, terus diam. Tidak ada tindakan boikot atau penahanan dibuat. Ini yang mendorong sesetengah pihak untuk ‘insaf’ sekejap, kemudian ulang lagi dan lagi.

Kali ini Pak Dee dan cadangkan kepada para netizen dan pihak berkuasa. Kalau berlaku lagi hal-hal berkaitan menghina agama dan bangsa, tanpa berlengah, pakat buat laporan polis. Heret mereka ini ke muka pengadilan. Dakwa di mahkamah dan jatuhkan hukum, baik denda ratusan ribu ringgit mahupun penjara. Biar mereka merasa habis duit dan duduk dalam penjara, dan biar kes mereka jadi pengajaran kepada yang lain.

Kalau setakat tegur dan tidak ada sebarang tindakan undang-undang diambil, lain kali mereka buat lagi dengan cara lain yang lebih menjelikkan. Sebab itu, perbuatan menyentuh 3R ini tidak pernah berkesudahan. Kerana, pertama hukumannya terlalu ringan atau tidak ada hukuman langsung. Kedua, menerima maaf dan dimaafkan. Dan, ketiga, tidak ada tindakan lebih tegas, malah mereka dibiarkan begitu saja.

Contoh, ada satu video yang tengah galak viral sekarang. Ia berkaitan lagu Hari Raya yang menyaksikan sekumpulan pondan tergedik-gedik dalam bilik air menari-nari macam ular kena palu. Hal sedemikian sewajarnya ada laporan polis. Bukan dibiarkan mereka terus menghina kesucian Ramadan dan Syawal.

Bukan pertama kali kumpulan lelaki tergedik ini muncul, tahun sebelumnya pun pernah muncul. Tetapi kerana tidak ada tindakan diambil, mereka muncul lagi dengan gaya mengalahkan orang kurang siuman.

Bila ditegur, mereka minta maaf. Janji tak buat lagi. Netizen pun maafkan dan tutup isu itu. Tahun depan mereka buat lagi. Netizen tegur lagi dan mereka minta maaf lagi. Begitulah seterusnya, selagi mereka tidak dikenakan tindakan undang-undang dan merengkok sebulan dua atau setahun dua dalam penjara.

Jangan main-main bila dipenjarakan. Nak gedik-gedik, nahaslah kamu. Dalam tu bukan orang-orang baik macam orang kat luar. Kamu gedik saja, terimalah akibatnya. Menyesal tak sudah.

Jadi, sebelum kamu diheret ke penjara. Baik kamu insaf betul-betul mulai hari ini. Janji tak akan ulang lagi untuk selama-lamanya dan berubah jadi manusia baik.

Pak Dee bukan nak ugut. Pak Dee nak nasihat. Sebelum nasi menjadi bubur, tanaklah beras tu elok-elok. Jangan leka dengan mainan dunia. Nak meniaga pun, meniagalah cara elok. Biar hasil dapatan itu berkat.

Rezeki yang berkat walaupun dapatannya RM800 sebulan, boleh sara hidup keluarga sampai sebulan. Hidup dengan senang dan tenang. Tapi, kalau rezeki tidak berkat, dapat untung bersih RM1 juta seminggu pun, hidup tak sentiasa tenang. Kena ingat tu.

Kepada netizen, mulai hari ini jangan layan kalau muncul video-video menghina agama dan bangsa sendiri. Benda boleh boikot, kita pakat boikot. Benda boleh buat laporan polis, kita pakat lapor polis ramai-ramai. Biar mereka sedar perbuatan mereka tidak baik untuk agama, bangsa dan negara. Biar mereka papa kedana atas perbuatan yang mereka sengaja cari penyakit.

Pak Dee bukan nak menghasut, tetapi ini sajalah cara nak beri pengajaran yang sebenar-benar pengajaran kepada mereka yang tidak pernah serik ini. Sekian. – NasionalDaily

Telegram nasionaldaily.com: https://t.me/nasionaldaily

TikTok: https://www.tiktok.com/@nasionaldaily?_t=8kyR2clR7Mv&_r=1

Iklan perniagaan dan produk anda bersama nasionaldaily.com. Email kami admin@nasionaldaily.com / sales@nasionaldaily.com ATAU Whatsapp kami di talian 010-894 2252 untuk dapatkan sebut harga promosi dan termurah!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *