BERITA UTAMA

Keajaiban Petra: Kota Purba yang terpahat di batu

Oleh Mazlan Syafie

PERNAH dengar mengenai Petra di Jordan? Kalau belum, ini adalah satu lagi fenomena dari zaman purba yang sangat menakjubkan dan penuh dengan misteri.

Petra adalah sebuah kota purba yang terpahat di batu, terletak di Lembah Arabah, Jordan. Pelik tapi benar, dan ia bukan magik, tetapi bukti kebijaksanaan dan kebolehan manusia purba yang penuh dengan kebesaran Allah SWT.

Keajaiban seni bina purba

Petra dibina oleh suku Nabatean sekitar abad ke-4 SM sebagai ibu kota mereka. Kota ini terkenal dengan arsitektur yang luar biasa, di mana bangunan utama terpahat terus dari batu pasir merah.

Struktur seperti Al-Khazneh (Khazanah) dan Ad-Deir (Biara) menunjukkan kemahiran luar biasa dalam seni ukir batu. Bayangkan, manusia zaman dulu boleh buat binaan secanggih ini hanya dengan alat yang sederhana. Memang macam ada ‘superpower’ je, kan?

Keunikan dan kepentingan

Petra ini bukan sahaja menakjubkan dari segi seni bina, tetapi juga penting dari segi sejarah dan budaya. Ia diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO dan dianggap sebagai salah satu daripada keajaiban dunia moden.

Petra adalah pusat perdagangan utama pada zamannya, menghubungkan laluan perdagangan penting antara Mesir, Syria, Arab dan Mediterranean. Kalau kita rasa shopping mall sekarang besar, cuba bayangkan Petra sebagai pusat komersial purba!

Penemuan dan kajian

Petra ditemui semula oleh penjelajah Swiss, Johann Ludwig Burckhardt pada tahun 1812. Penemuan ini mengejutkan dunia kerana kota ini telah lama hilang dari pengetahuan umum.

Para arkeologi dan ahli sejarah telah lama tertarik dengan Petra kerana keunikan dan keindahannya. Kajian yang dijalankan membantu kita memahami lebih lanjut mengenai kehidupan dan budaya Nabatean.

Petra juga menjadi destinasi pelancongan popular, menarik ribuan pelawat setiap tahun untuk menyaksikan keindahan dan keajaiban seni bina purba ini. Siapa sangka, zaman dulu pun ada ‘resort’ mewah terpahat di batu!

Misteri Petra

Terdapat beberapa misteri yang menyelubungi Petra. Salah satunya adalah bagaimana suku Nabatean dapat membina struktur batu yang begitu besar dan kompleks dengan teknologi yang terhad.

Selain itu, fungsi sebenar beberapa bangunan seperti Al-Khazneh masih menjadi tanda tanya. Ada yang percaya ia adalah kuil, manakala yang lain berpendapat ia mungkin sebuah makam diraja.

Tambahan pula, sistem saliran air yang canggih di Petra menunjukkan kebijaksanaan luar biasa dalam kejuruteraan air. Macam mana mereka boleh fikir sampai begitu?

Siapa tinggal di sana?

Petra dipercayai menjadi tempat tinggal untuk puluhan ribu orang pada zaman kegemilangannya. Penduduknya termasuk pedagang, artisan dan pendeta.

Kawasan di sekitar Petra digunakan untuk pertanian dan penternakan, membekalkan makanan dan bahan keperluan untuk penduduk kota. Bayangkan kehidupan di kota batu ini yang penuh dengan aktiviti perdagangan dan keagamaan. Mesti meriah dengan aktiviti harian!

Ke mana mereka pergi?

Petra ditinggalkan secara beransur-ansur selepas penaklukan Rom dan disebabkan oleh perubahan laluan perdagangan yang penting. Gempa bumi yang melanda kawasan ini juga menyebabkan kerosakan besar pada struktur utama dan sistem air, menyebabkan penduduknya berpindah ke tempat lain.

Walaupun ditinggalkan, Petra kekal sebagai satu keajaiban yang menunjukkan kebijaksanaan dan kehebatan tamadun Nabatean.

Kebesaran Allah dalam ciptaan-Nya

Fenomena ini memang satu contoh yang jelas mengenai bagaimana kebijaksanaan dan kreativiti manusia adalah kurniaan Allah yang menakjubkan. Penemuan dan kajian mengenai Petra menunjukkan betapa hebatnya keupayaan manusia untuk mencipta seni bina yang begitu indah dan kompleks. Allahu Akbar, sungguh hebat dan agung ciptaan Allah SWT.

Jadi, kalau nak cerita benda pelik dan “wow” dengan kawan-kawan, cerita mengenai Petra di Jordan ini memang pilihan yang terbaik. Ia bukan saja menarik, tetapi juga menunjukkan betapa hebatnya ciptaan Allah yang penuh dengan kejutan dan keajaiban.

Semoga cerita ini membuka mata dan hati kita untuk lebih menghargai kebesaran ciptaan Allah dan keindahan seni bina purba.

Semoga artikel ini menarik untuk dikongsikan dan memberi inspirasi kepada kawan-kawan! Dan kalau rasa binaan moden sekarang sudah cukup hebat, ingatlah bahawa manusia zaman dulu pun ada ‘engineer’ yang boleh buat binaan secantik dan sehebat ini terpahat dari batu!. – NasionalDaily

 

Telegram: https://t.me/nasionaldaily

TikTok: https://www.tiktok.com/@nasionaldaily?_t=8kyR2clR7Mv&_r=1

Iklan: admin@nasionaldaily.com / sales@nasionaldaily.com / 010-894 2252

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *