BERITA UTAMA

Dah tahu harga mahal, makanan busuk, kenapa beli?

BURGER dijual harga RM30?, Roti John dijual sampai RM40? Tak masuk akal, kata ramai netizen bila seorang pembeli viralkan makanan yang dibelinya di sebuah nazar Ramadan di Johor.

Pak Dee hanya senyum dengar rungutan ni. Sebab pada Pak Dee lagi tak masuk akal, orang yang membelinya. Entah ada akala tau tak. Pak Dee bukan nak hina pembeli tu, tapi Pak Dee sedih dengan pembeli tu.

Sedih sebab Allah kurniakan pancaindera mata untuk melihat, hati untuk menentukan gerak kita dan otak untuk memikirkan wajar atau tidak aku beli burger dan roti John yang aku tahu harganya teramat yahudi.

Kalau pembeli tu pakai otak, dia dah tentu tak akan beli makanan tersebut. Dah tentu harganya mahal dan tak masuk akal, buat apa nak beli. Kalau beli juga makanan yang harganya tak masuk akal tu, maknanya tak ada akallah.

Lainlah kalau pembeli beli makanan itu semata-mata nak buat konten dalam media sosial. Nak viral kepada orang ramai kononnya aku terbeli makanan yang paling mahal dalam dunia, mengalahkan harga paling yahudi.

Tapi rasanya tak logik pembeli beli bagi tujuan itu. Dah tentu dia beli untuk dijadikan juadah berbuka puasa. Maklum, orang tengah puasa. Harga mahal pun beli walaupun tahu tak berbaloi.

Dalam bab ni, bukan saja pembeli tak ada akal, penjual pun tak ada akal. Boleh atau sanggup mereka jual sebiji burger dengan harga RM30 dan sebiji roti John dengan harga RM40. Sah-sah penjual ini tak ada otak. Sebab, dia tak fikir kalau jual harga mahal, makanannya pasti tak laku, melainkan yang tak ada akal akan membelinya.

Hari ini Pak Dee terpaksa berkasar sikit. Sebab Pak Dee pun ada perasaan geram kalau baca berita pasal harga makanan dan minuman di bazar Ramadan mahal, busuk, basi, masam dan sebagainya.

Pak Dee tak nak seratus peratus geram atau marah kepada penjual. Pak Dee lebih geram dan sakit hati kepada pembeli. Mereka bukan buta ketika berkunjung ke bazar Ramadan. Mereka bukan bisu untuk menegur peniaga bahawa makanan atau minuman yang dijual terlalu mahal. Atau makanan dan minuman yang dijual sudah basi, keras macam besi, lembik macam lumpur.

Dah tahu makanan basi, mereka beli juga. Dah tahu harga mahal, mereka beli juga. Lepas tu balik rumah, viral dalam media sosial. Konon nak raih simpati netizen. Mujurlah netizen sekarang ni cerdik, mereka tak melenting marahkan peniaga, sebaliknya memaki hamun pembeli.

Peniaga memang tabiat dan perangai mereka, kalau makanan atau minuman jualan dua tiga hari lalu tak habis, mereka akan campur dengan yang baharu untuk dijual. Mana mereka tahu dosa pahala dengan berbuat demikian. Yang mereka fikirkan ialah untung.

Dengan untung jual makanan basi, minuman sudah masam itulah mereka nak belanjakan sambut raya. Nak beli baju baru, seluar baru, kasut baru. Nak tukar langsir baru, alas meja baru. Nak beli kuih muih untuk jamuan raya. Mana mereka nak fikir keberkatan.

Sebab mereka meniaga pun setahun sekali, bukan sepanjang hari. Bulan ini mereka digam sebab jual makanan basi, tahun depan mereka beralih ke bazar lain pula. Mereka buat lagi perkara-perkara buruk tu.

Jadi, kesedaran membeli itu sepatutnya ada pada pembeli. Mereka yang dapat menilai, menilik, meneliti setiap jenis makanan yang nak dibeli. Itu penting dan perlunya manfaatkan sepenuhnya guna mata, hati dan otak.

Mata boleh melihat, hati boleh merasa, otak boleh menentukan sama ada nak beli atau tidak. Bukan sampai saja di gerai, terus beli. Peniaga letak harga RM30, RM40 pun bayar. Apa kejadah pembeli macam ni. Dahlah peniaga tu kejadah, kita pembeli pun ikut kejadah sama. Lepas tu sampai rumah, merungut.

Sebab itu Pak Dee selalu nasihat. Lebih baik makan makanan yang dimasak di rumah. Sesibuk mana kerja pun, majikan sudah pendekkan waktu bekerja. Sempatlah jerang nasi, goreng telur, singgang ikan. Masakan sendiri jauh lebih sedap dan segar dari beli di bazar.

Itupun Pak Dee nak kena ajar. – NasionalDaily

 

 Telegram nasionaldaily.com: https://t.me/nasionaldaily

TikTok: https://www.tiktok.com/@nasionaldaily?_t=8kyR2clR7Mv&_r=1

Iklan perniagaan dan produk anda bersama nasionaldaily.com. Email kami admin@nasionaldaily.com / sales@nasionaldaily.com ATAU Whatsapp kami di talian 010-894 2252 untuk dapatkan sebut harga promosi dan termurah!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *