BERITA UTAMA

Caj mesin ATM, dulu RM1,500 + RM1, sekarang RM1,500 + RM2

PAGI tadi (28hb Feb 2024) Pak Dee pergi ke sebuah pasar raya borong. Niat asal ke sana sebab nak gunting rambut. Kebetulan duit dalam poket tinggal berapa rial (ringgit) saja, Pak Dee ke mesin ATM dulu nak keluarkan duit.

Sampai di mesin ATM sebuah bank, Pak Dee masukkan kad, tekan nombor pin, tekan Bahasa Malaysia, tekan akaun Simpanan dan tekan jumlah duit nak dikeluarkan. Selesai aturan tu, duit tak keluar. Yang keluar hanya resit.

Pak Dee cuba kali kedua. Masukkan kad ATM, tekan itu tekan ini, yang keluar hanya resit juga, bukan duit. Pak Dee sangka mesin tak ada duit. Lepas tu Pak Dee ambil kad, beratur mesin ATM sebelah.

Kebetulan ada seorang abang sedang keluarkan duit. Dia yang maklumkan pada Pak Dee. Katanya, mesin yang Pak Dee guna tu hanya boleh keluarkan duit bawah nilai RM1,000.

Abang tu kata, itu memang taktik licik bank berkenaan. Mereka nak pelanggan keluar lebih daripada satu kali di mesin itu, sebab sekali keluar bank caj RM1. Kalau dua kali keluar bank dapat RM2. Ooo bijak, bijak, kata Pak Dee pada abang sebelah.

Kemudian, Pak Dee ke mesin itu lagi untuk masukkan kad ATM kali ketiga dan tekan jumlah pengeluaran RM1,000. Memang benar, duit RM1,000 keluar dari mesin itu. Kali pertama dan kedua tadi Pak Dee nak buat pengeluaran RM1,500, duit tak keluar.

Dengan pengeluaran RM1,500 dalam dua kali proses, Pak Dee hilang RM2. Pandai bank buat untung atas angin. Atas Pak Dee seorang buat dua kali pengeluaran, bank dah dapat RM2.

Bayangkan, kalau yang buat pengeluaran duit hari tu lebih 100 orang, senang-senang bank dapat lebih RM200 untung, hanya atas caj RM1 sekali keluarkan duit sahaja.

Bayangkan juga lagi kalau puluh ribu mesin ATM ni kenakan taktik macam tu, berapa juta ringgit sehari bank dapat untung. Mereka senang-senang lipat untung atas kesusahan rakyat.

Oleh kerana Pak Dee hanya insan yang kerdil, kalau bersuara pun tak ada siapa yang kisah, maka akan berlarutanlah kes seperti ini berlaku di luar sana tanpa sebarang ‘teguran’ daripada kerajaan atau pihak berkaitan.

Bagaimanapun, kes macam ni berlaku pada mesin ATM sebuah bank saja. Kalau Pak Dee guna mesin ATM sama dengan kad, dah barang tentu tak kena caj. Yang dikenakan caj ni kerana Pak Dee guna kad bank lain, nak cocok duit di mesin ATM bank lain.

Itu Pak Dee dah tahu, pihak bank akan kenakan caj RM1 untuk sekali pengeluaran. Tapi, dalam kes Pak Dee ni, mesin ATM berkenaan tak terima kalau kita nak keluarkan RM1,500 sekali pengeluaran. Mesin ATM tu kenakan syarat Pak Dee perlu buat dua kali pengeluaran iaitu kali pertama RM1,000 + RM1 dan kali kedua keluar RM500 + RM1.

Nampak tak? Dulu keluar RM1,500 + RM1. Sekarang keluar RM1,500 + RM2.

Memang bank tak kenakan caj yang tinggi pun, cukup sekadar RM1 saja seorang. Tapi, kalau satu juta buat pengeluaran sehari, takkah RM1 juta bank dapat untung dalam sehari?

Kepada pemilik bank yang tamak haloba, menjawablah di akhirat kelak atas caj RM1 yang kamu kenakan di bawah syarat atau peraturan baru tu. Makan duit orang kaya Pak Dee tak kisah. Ini kamu makan duit rakyat yang bekerja dengan pendapatan gaji tak sampai pun RM1,000 sebulan atau RM1,500 sebulan.

Dalam keadaan rakyat hidup bertengat, berjimat cermat, kamu kaut lagi bahagian mereka untuk tembolok kamu. Dan, kepada pihak berkaitan, cuba-cubalah tengok-tengok sikit kerenah bank ni. – NasionalDaily

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *